Eikime į jo Artumą su padėka, iš džiaugsmo traukime šlovės giesmes! (Ps 95, 2)

Kaip vyrą ir moterį sukūrė juos

NŠP – gyvenimo būdas

2016-01-19 | Elena KOSAITĖ-ČYPIENĖ
artuma1601-rs-p26
Marijos Stanulytės nuotrauka

Dauguma ne itin religingų Lietuvos žmonių labai miglotai įsivaizduoja natūralų šeimos planavimą (NŠP), dažniausiai – kaip atgyvenusį, neefektyvų, sudėtingą būdą. „Vatikano ruletė“ – neretai palyginama. Ne vienas girdėjome, kaip kažkokia pora taikė NŠP ir jiems nepasisekė. Bet yra porų, aistringai liudijančių, kad NŠP pakeitė jų gyvenimą.

Situacija Lietuvoje

Dauguma katalikų, šiaip ar taip, žino, kad NŠP yra vienintelis šeimos planavimo (vaisingumo reguliavimo) būdas, kurį pripažįsta, remia ir skatina mūsų Bažnyčia. Vien 2014 m. šią žinią turėjo išgirsti beveik 15 tūkst. sužadėtinių, lankiusių sužadėtinių rengimo Santuokos sakramentui kursus įvairiuose Lietuvos šeimos centruose ir parapijose.
Vis dėlto tik vienetai realiai taiko NŠP principus savo gyvenime. Tais pačiais 2014 m. Vilniaus arkivyskupijos Šeimos centre 16 valandų NŠP kursuose simptoterminio metodo buvo išmokytos 49 poros, kurios, tikėtina, nuo to laiko gyvena stebėdamos savo vaisingumo požymius (2015 m. – 42 poros bei 5 poroms vesti mokymai Kretingoje). Kauno arkivyskupijos Šeimos centre 10-ies valandų kursuose 2014 m. mokyti 34 žmonės, 2015 m. grupė nesusirinko. 2015 m. pirmą sykį 4 valandų mokymai 5 poroms įvyko Šiauliuose.
2015 m. Kaune 40 porų mokėsi Kreitono modelio, iš jų, metodo mokytojos Ingridos Vuosaitytės teigimu, maždaug 80 proc. vaisingumą norėjo pažinti siekdamos pastoti. Regis, nė viename kitame mieste nei 2014, nei 2015 m. tokie mokymai nevyko. Vyskupų sinodui 2015 m. išsiųstoje statistinėje informacijoje teigiama, kad šiuo metu Lietuvoje yra 72 sertifikuoti NŠP mokytojai, todėl tikėkimės, kad bent po vieną porą per metus šie specialistai paruošia individualių konsultacijų metu, bet vis dėlto dauguma jų tiesiog stengiasi pristatyti NŠP principus sužadėtiniams pasirengimo santuokai kursų metu (ko niekaip negalima prilyginti mokymams, kuriuos baigus jau galima NŠP taisykles taikyti ir jomis pasitikėti). Galime numanyti, kad dar viena kita pora kurio nors metodo išmoksta savarankiškai.
Kaip sakiau – vienetai, turint omenyje, kad 2014 m. iš viso Lietuvoje susituokė 22 908 poros. Kodėl taip yra? Spėju: nepakankama natūralaus šeimos planavimo sklaida, susikaupusių mitų bei nesusipratimų gausa.

NŠP sklaida

Apie natūralų šeimos planavimą bent šiek tiek išsamesnės ir patikimesnės informacijos jauni žmonės Lietuvoje gauna tik sužadėtinių kursuose. Masinėse žiniasklaidos priemonėse, išskyrus vieną kitą straipsnį, apie tai arba beveik nerašoma, arba rašoma netiesa (pavyzdžiui: „Net praėjus vaisingoms dienoms gali įvykti papildoma ovuliacija ir kiaušintakiais tada keliauja jau dvi kiaušialąstės“, – 2015 12 02 viename portale perspėjo garsus gydytojas akušeris-ginekologas; „Moksliniais tyrimais įrodyta, kad bandymas suplanuoti lytinius santykius „vaisingomis“ dienomis tikimybę pastoti netgi mažina“, – 2014 12 01 gąsdino kitam portale; o apie socialinę žiniasklaidą ir jos skleidžiamą informaciją geriau ir nežinoti).
Pabandę natūralų pastojimų reguliavimą aptarti su savo šeimos gydytoju ar ginekologu tikriausiai nusivilsite. Būsimieji medikai Vilniaus universitete savaitę mokosi apie kontracepciją ir tik pusė valandos to laiko skiriama natūraliam šeimos planavimui (tiksliau – jo nepatikimumui). Kartais tenka išgirsti apie vieną kitą tikybos mokytoją, pamokų metu pristatantį NŠP principus. Bet dauguma lytinius santykius pradedančių ar šeimą kuriančių žmonių natūralų planavimą žino labiau kaip anekdotą.
Ir vis dėlto man tenka sutikti be galo daug jaunų žmonių, gyvenančių pagal natūralaus šeimos planavimo nuotrupas, taikančių kažkokias pseudotaisykles, pavyzdžiui: „Trys (viena, penkios, septynios...) dienos po mėnesinių, trys prieš mėnesines, per mėnesines yra nevaisingos.“ Dažniausiai šia „gerąja naujiena“ skuba pasinaudoti taikantys nutrauktą lytinį aktą arba naudojantys prezervatyvą. Spėju, iš čia ir kyla dauguma pasakojimų apie tai, kaip „mano kaimynė skaičiavo skaičiavo ir štai, turi tris netyčiukus“. Būtent toks gyvenimas yra visiškai neatsakingas ir neturi nieko bendro su tikru natūraliu šeimos planavimu.
Šiame kontekste negaliu nepaminėti, kad Lietuvoje yra puikių NŠP mokytojų, kantriai ir nuoširdžiai dirbančių šį kartais, regis, tiek mažai rezultatų duodantį darbą, dažniausiai visiškai savanoriškai, be jokio atlygio. Noriu padrąsinti, kad šis darbas jau tikrai duoda vaisių: į mūsų kursus jau ateina jaunų merginų ir vaikinų, kuriems apie natūralų šeimos planavimą papasakojo mamos ir tėčiai, mokyti pirmųjų NŠP mokytojų. Vis daugiau ateina porų iš tikinčių šeimų bendruomenių, nes mato, kad jų draugams sekasi gyventi, planuoti vaikus ir mylėti vienas kitą atvira gyvybei meile, išsaugoti tarpusavio pagarbą ir aistringą susižavėjimą vieno kitu. Dažniausiai po mokymų girdime: „Ir kodėl niekas apie tai mums nepapasakojo anksčiau?“ bei „Ir kodėl to nemoko mokykloje?“ Bet smagiausia būna sutikti sutuoktinių poras, kurios mokėsi kursuose prieš trejus, penkerius, aštuonerius metus ir vis dar džiaugiasi, kad tai buvo geriausias jų sprendimas, neretos žodžiais, „pakeitęs mūsų gyvenimą“.

Kas yra NŠP?

Tai kas gi yra natūralus šeimos planavimas? Man labiausiai patinka NŠP vadinti gyvenimo būdu. Jei jau pasirenkame visą vaisingą savo poros gyvenimą pastojimų skaičių reguliuoti pagal vaisingumo požymius, sukurtus ir mums dovanotus Dievo, prisiimame ir visą su tuo susijusią atsakomybę: dėti pastangų tuos požymius sekant, susilaikyti nuo lytinių santykių vaisingomis dienomis, netikėtai užsimezgusius vaikelius priimti su meile ir dėkingumu. Bet drauge tikimės ir atpildo už savo pastangas: švarios sąžinės, gražesnių tarpusavio santykių ir džiaugsmingesnio, daugiau pasitenkinimo teikiančio sekso.
Natūralų šeimos planavimą kitaip galima pavadinti vaisingumo pažinimu pagrįstu pastojimų reguliavimo būdu. Akivaizdu, kad šioje frazėje svarbiausia sudėtinė dalis – vaisingumo pažinimas. Dievas mus sukūrė tokius, kad kartais esame vaisingi, kartais nevaisingi, o šie vaisingumo ir nevaisingumo laikotarpiai dėsningai ir reguliariai vienas kitą keičia. Pažinę savo vaisingumą pagal savo tikslus (pastoti ar nepastoti) renkamės savo elgesį: mylimės vaisinguoju metu ar kaip tik nuo lytinių santykių susilaikome.

O atsakingas natūralus šeimos planavimas reiškia tam tikro vieno vaisingumo pažinimo taisyklių rinkinio – NŠP metodo – pasirinkimą ir nuoseklų jo laikymąsi. Bet apie tai – kitame straipsnyje.

Parengė Elena KOSAITĖ-ČYPIENĖ, Vilniaus arkivyskupijos Šeimos centro Natūralaus šeimos planavimo konsultantė


Reklama

NAUJAUSIAS NUMERIS
2024 lapkritis 11

Artuma - artuma202411_vir.jpg

 Kontaktai

Redakcijos adresas:
Papilio g. 5
44275 Kaunas
Tel./faks. (8 37) 20 96 83,
8 677 60 970

redakcija@artuma.lt
www.artuma.lt

Rekvizitai:
Viešoji įstaiga Caritas leidykla „Artuma“
Įmonės kodas 134460120
PVM mokėt. kodas LT344601219
Sąsk. Nr. LT097300010002264553
AB „Swedbank“
Banko kodas 73000,
SWIFT kodas HABALT22